• Atpakaļ
  • menu
  • Meklēt
  • Ieiet portālā
  • Dalīties ar rakstu:

    Netflix fanu mēģinājums noķert “krītošu nazi” solās būt asiņains

    Foto: Reuters/Scanpix

    Netflix manā skatījumā ir smagi cietis, jo akcijas samazinājās par trešdaļu pēc slikta ceturkšņa rezultāta. Tiesa, steigties ar akcijas iegādi vēl ir pāragri, jo tas varētu izrādīties visai asiņains gājiens, ķerot “krītošu nazi” var ne vien sadurties, bet arī ciest finansiālu zaudējumu.

    Faktiski Netflix akcijas liecināja par savu “krītoša naža” statusu pirms dažiem mēnešiem, kad tās nokritās no 700 dolāru augstākā puntka oktobrī līdz 540 dolāriem janvāra sākumā. Janvārī Netflix publicēja ceturkšņa pārskatu, kurā tika samazinātas skatītāju skaita un ieņēmumu pieauguma prognozes. Pēc ziņojuma akcijas nokritās līdz 380 dolāriem. Tajā brīdī drosminieki steidzās ķert “krītošo nazi”.
    Viens no tiem nepareizajā laikā bija Bils Akmans (Bill Ackman), labi zināms investors un fondu pārvaldnieks. Viņa investīciju uzņēmums Pershing Square janvārī izveidoja lielāku pozīciju, kas bija paredzēta, lai gūtu labumu no Federālās rezervju sistēmas procentu likmju paaugstināšanas. Liela daļa no šīs naudas – 3.1 mljrd. dolāru -, tika ieguldīta Netflix, iekļūstot uzņēmuma 20 lielāko investoru vidū.
    20. aprīlī Pershing Square paziņoja par aiziešanu no Netflix. Ņemot vērā pirkuma cenu janvāra beigās, Pershing zaudējumi mērāmi 435 milj. dolāru apmērā.
    Vēstulē akcionāriem Akmans sacīja, ka ir mācījies no pagātnes kļūdām, priekšlaicīgi atsakoties no sliktajām likmēm un no Netflix saņemto naudu iecerējis ieguldīt citur. Viņa fonda ieguldījumu vērtība šogad samazinājusies par 2%.
    Janvārī, kad Pershing pārņēma Netflix, Akmans komentēja Netflix pārskatu par iepriekšējo ceturksni, sakot, ka janvāra kritums bija īslaicīgs un vienreizējs. Tomēr, kā redzams, šie vārdi nebija visai precīzi.
    Vadība kļūdījās prognozēs
    Pagājušā gada pārskatā vadība lēsa, ka pirmajā ceturksnī varētu tikt pievienoti 2.5 milj. jaunu lietotāju. Viņi "nošāva greizi".
    Ja ir kāda lieta, ko Volstrīta necieš, tā ir veiktspējas prognozēšanas neprāts, un Netflix rūdītajai vadībai vajadzēja zināt. Varbūt viņi patiešām nevarēja paredzēt, kas būs gaidāms (ko tas teiktu par viņu profesionalitāti?) Bet viņi, iespējams, gribēja lietas izskaistināt, lai viss neizskatītos traki.
    Jebkurā gadījumā rezultāts ir tāds, ka pēc trim mēnešiem viss izskatās vēl sliktāk. Akciju cenas mērķi jau ir simts dolāru tuvumā: NewConstructs vadītājs Deivids Treners (David Trainer) Marketwatch piedāvā 121 dolāru. Laikrakstā Financial Times Roberts Ārmstrongs (Robert Armstrong) aprēķināja, ka akciju cena 220 dolāri ir labs punkts, kur sākt, ņemot vērā ikgadējo peļņas uz akciju pieaugumu par 11% līdz 2030. gadam. Pēc viņa domām, problēma nav pašreizējā akciju cenā, bet drīzāk tas, ka iepriekš cena bija pārāk augsta.
    Tā tas var būt, un noteikti nevajadzētu gaidīt lielāku gada pieaugumu par 10-15% no uzņēmuma, kas iepriekš ir audzis par vairāk nekā 100% gadā. Varbūt tikai, ja arī tirgus augtu. Bet tā varētu būt problēma.
    Netflix vairs nav izaugsmes uzņēmums
    Pētījumi liecina, ka izklaide ir kaut kas tāds, ko cilvēki nevēlas samazināt. Pat niknās inflācijas apstākļos cilvēki drīzāk atsakās no kādu apģērbu iegādes vai vecas automašīnas nomaiņas pret jaunāku, nevis no izklaides kanālu abonēšanas. Agrāk tā bija kabeļtelevīzija, šodien tā ir straumēšanas platforma.
    Tātad klienti netiek zaudēti, viņi tiek sadalīti starp jauniem un lētākiem piedāvājumiem. Līdzās Netflix jau ir HBO Max, Amazon Prime Video, Disney + ar Hulu, Apple TV, Paramount un citi. Pagājušajā gadā HBO un Apple spēja uzrādīt savas tirgus daļas pieaugumu Amerikas Savienotajās Valstīs, savukārt citiem lielākajiem spēlētājiem bija tendence zaudēt klientus.
    Ir iestājusies tāda pati situācija kā mobilo sakaru tirgū, piemēram, pirms desmit gadiem. Toreiz vairāki ražotāji, tostarp Nokia, atklāja, ka tirgū ar piesātinātu, augošu konkurenci un peļņas samazināšanos vairs nav iespējams strādāt ar saprātīgu rentabilitāti. Nokia aizgāja, lai koncentrētos uz citām ienesīgākām darbības jomām, taču Netflix nevar aiziet. Šis ir tirgus, ko viņi ir radījuši paši, un viņiem tas ir jāaizsargā līdz galam.
    Pats Netflix domā, ka spēs aizsargāt savu tirgus daļu un mainīt krituma rādītājus līdz 2024. gadam. Vadībai ir divi veidi, kā to izdarīt. Pirmkārt, tiek uzbrukts tiem, kas koplieto piekļuves un paroles, tādējādi graujot uzņēmuma peļņu. Cīņa ar šo problēmu patiesībā ir mūžīgs Netflix krusta karš.
    Otrais, šķiet, daudzsološāks plāns: izveidot lētāku kontu, kurā tiek rādītas arī reklāmas. Reklāmas ieņēmumi patiešām var pievienot ievērojamu summu uzņēmuma budžetam. Bet šis plāns nenodrošina augošu ieņēmumu plūsmu ilgtermiņā.
    Iespējams, ka Netflix ir pienācis laiks atzīt, ka tas vairs nav izaugsmes uzņēmums. Pārtrauciet tiekties pēc izaugsmes par katru cenu un sāciet ar rentablu ekonomiku, kā tas pienākas uzņēmumam ar spēcīgu pozīciju tirgū. Tad, protams, arī analītiķiem un investoriem būs jāpiemēro izaugsmes temps šādam uzņēmumam. Līdz tam “nazis turpinās krist”, asiņojot arvien drosmīgākiem investoriem.
Saistītie raksti

Investors Andris ir Investoru kluba izdomāta persona. Viņa rīcībā ir 25 000 eiro reālas naudas, ko Andris sāk ieguldīt akciju tirgos 2021. gada novembrī. Andra investīciju lēmumus pieņem Investoru Kluba redakcija.

FinansuSignet
Investore Andris
MintosNasdaqEstateguru
Investoru Kluba partneri
Birža
  • Rīgas birža
  • Tallinas birža
  • Viļņas birža
Lejupielādē datus
Lejupielādē datus
Lejupielādē datus
Lejupielādē datus
Lejupielādē datus
Lejupielādē datus

Cenas tiek parādītas ar 15 minūšu nokavēšanos. Salīdzinājums ar iepriekšējo dienu sākas 10.15 tirdzniecības dienas rītā.